Trwa ładowanie...

Odnaleziono wrak niemieckiego okrętu podwodnego z I wojny światowej. Znalezisko prowokuje do fantastycznych teorii

• Firma Scottish Power podczas układania kabli podwonych odkryła wrak U-Boota
• Najpewniej jest to jednostka UB-85, która zatonęła w 1918 r.
• Okoliczności zatonięcia statku pozostają nieustalone
• Niektórych prowokuje to do fantastycznych spekulacji o rzekomym ataku potwora morskiego

Odnaleziono wrak niemieckiego okrętu podwodnego z I wojny światowej. Znalezisko prowokuje do fantastycznych teoriiŹródło: PAP/EPA, fot: UB-85 - obraz uzyskany dzięki sonarowi
d2u3z03
d2u3z03

Jak podaje BBC, wrak został odnaleziono u wybrzeży Galloway na Morzu Irlandzkim. Według szacunków historyków, w tym akwenie zatonęło przynajmniej 12 brytyjskich i niemieckich okrętów podwodnych. Według dr. Innesa McCartneya – archeologa podwodnego, który brał udział w identyfikacji maszyny - kształt jednostki przekonuje, że jest to niemiecki okręt podwodny UB-85.

Zastanawiające są nie tylko okoliczności, w jakich zatonął okręt, ale również jego stan – wrak jest niemal nienaruszony. To prowokuje niektórych dziennikarzy i historyków-amatorów do snucia dość odważnych fantazji na temat przyczyn katastrofy UB-85. Jedna z nich zakłada, że jednostka została zniszczona w wyniku... ataku morskiego potwora. Entuzjaści tej koncepcji powołują się tu na relację wziętego do niewoli na pokład brytyjskiego statku HMS Coreopsis niemieckiego kapitana okrętu podwodnego, który rzekomo widział bestię ''przerażającą", mającą ''ogromną głowę'' i wielkie ''zęby, które błyszczały w świetle księżyca''. Według jego opowieści zatopiła ona jego statek.

Dr McCartney zbywa podobne rewelacje śmiechem. Podkreśla, że opowieści o morskich potworach są częścią morskiego folkloru, który jest – jak się okazuje – żywy do dziś. W zamian proponuje bardziej racjonalne i zgodne ze współczesną wiedzę wytłumaczenie przyczyn zatonięcia UB-85. Twierdzi, że było nią po prostu mechaniczne uszkodzenie.

- Okręt dostrzegł zbliżającą się wrogą jednostkę nocą, gdy podczas ładowania akumulatorów znajdował się na powierzchni. Dokonał szybkiego zanurzenia, w wyniku którego woda zaczęła od góry zalewać jego wnętrze. By ratować załogę, wypuszczono całe sprężone powietrze, aby okręt mógł się wynurzyć – tłumaczy historyk. Ostatecznie jednostka opadła na dno, choć marynarzom udało się przeżyć.

d2u3z03
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2u3z03

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj