Minister zdrowia: zatrzymaliśmy prywatyzację szpitali. PO: będą dłuższe kolejki do lekarza
Premier Beata Szydło podsumowała pracę ministrów swojego rządu. Wirtualna Polska poprosiła szefów wszystkich resortów, by przedstawili swoje największe sukcesy, a największą partię opozycyjną - PO - o ocenę pracy ministrów. Swoje dokonania przedstawia Minister Zdrowia Konstanty Radziwiłł.
Wszystkie zmiany systemowe są przez Ministerstwo Zdrowia starannie przygotowywane i wdrażane tak, by uniknąć chaosu w służbie zdrowia i dezorientacji pacjentów. Wiele zapowiadanych przez nas rozwiązań zostało już opracowanych i wdrożonych. Reformę systemową służby zdrowia zapoczątkowała nowelizacja ustawy o działalności leczniczej, która weszła w życie 15 lipca 2016 r. Zatrzymała ona komercjalizację i prywatyzację szpitali publicznych. Dzięki dekomercjalizacji służba zdrowia zachowa publiczny charakter. Zmiana przywróciła najważniejszą zasadę w służbie zdrowia - gwarancję i odpowiedzialność państwa za bezpieczeństwo i zdrowie obywatela. Ustawa znosi też obowiązkowe, kosztowne ubezpieczenia dla szpitali, pozwala na finansowanie przez samorządy dodatkowych świadczeń, umożliwia tworzenie nowych, publicznych szpitali, których nasi poprzednicy nie chcieli, zastępując je spółkami prawa handlowego.
Darmowe leki dla seniorów
Zgodnie z zapowiedzią złożoną przez premier Beatę Szydło wprowadziliśmy tzw. projekt 75+. Od 1 września 2016 r. seniorzy powyżej 75. roku życia mogą korzystać z bezpłatnych leków, których wykaz jest co dwa miesiące aktualizowany i systematycznie poszerzany. Jedyne kryterium to wiek pacjenta (weryfikowany na podstawie numeru PESEL lub daty urodzenia). W 2015 r. seniorzy po 75. roku życia wydali ok. 860 mln zł na leki refundowane. Dzięki projektowi 75+ wydatki tej grupy pacjentów za leki refundowane zmniejszyły się od 1 września 2016 r. o 40 proc., a w kolejnych latach - zmniejszą się o ponad 60 proc.
Nowe programy lekowe
Ponadto, w 2016 roku rozszerzyliśmy pacjentom dostęp do bezpiecznej, skutecznej i refundowanej farmakoterapii. Uruchomiliśmy 4 nowe programy lekowe, a na liście refundacyjnej znalazły się 23 nowe substancje czynne. Ten pozytywny trend został utrzymany również w najnowszym obwieszczeniu. Od 1 stycznia 2017 r. pacjenci mają dostęp do 6 kolejnych nowych substancji czynnych. Zmiany na liście refundacyjnej w znaczący sposób poszerzyły wachlarz możliwości terapeutycznych między innymi w leczeniu chorób nowotworowych, psychicznych, endokrynologicznych, gastrologicznych, w stwardnieniu rozsianym i chorobie Parkinsona. Zdecydowaliśmy także o rozpoczęciu refundacji kannabinoidów w ramach importu docelowego w padaczce lekoopornej dzieci i dorosłych.
Program leczenia niepłodności
Aby wesprzeć rodziny borykające się z problemem niepłodności, od 1 września 2016 r. realizujemy Program kompleksowej ochrony zdrowia prokreacyjnego w Polsce. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępu do wysokiej jakości świadczeń z zakresu diagnostyki i leczenia niepłodności. Dzięki temu powstaje sieć publicznych, referencyjnych ośrodków leczenia niepłodności. Już od połowy bieżącego roku niepłodne pary będą mogły w nich uzyskać specjalistyczną i kompleksową diagnostykę oraz pomoc medyczną. Kompleksowe podejście do leczenia niepłodnej pary zwiększa szanse wyleczenia osób, u których problem niepłodności jest bardziej złożony. Z tego względu w ośrodkach będą działały zespoły poradni specjalistycznych z wysoko wykwalifikowaną kadrą medyczną. Oprócz specjalistów położnictwa i ginekologii będą tam przyjmować także specjaliści z zakresu endokrynologii, andrologii, immunologii, psychologii, urologii i genetyki.
Bezpłatne szczepienia przeciw pneumokokom
Podjęliśmy także działania, które w najbliższym czasie będą miały istotne znaczenie dla zdrowia publicznego. Wprowadziliśmy bezpłatne, powszechne szczepienia przeciwko pneumokokom dla wszystkich dzieci urodzonych po 31 grudnia 2016 r. Wprowadzenie tego szczepienia do Programu Szczepień Ochronnych było od lat postulowane przez ekspertów i rekomendowane przez Radę Sanitarno-Epidemiologiczną przy Głównym Inspektorze Sanitarnym oraz Pediatryczny Zespół Ekspertów do spraw Programu Szczepień Ochronnych. Dzięki tym szczepieniom mali pacjenci będą rzadziej chorować, a to wpłynie na odporność środowiskową - zmniejszy się liczba zakażeń dzieci starszych i dorosłych a w szczególności - seniorów. Szczepionka na pneumokoki będzie także silną bronią w walce z antybiotykoodpornością.
Pracę ministra zdrowia ocenia gabinet cieni PO, wskazując - na naszą prośbę - cztery porażki i jeden sukces:
Likwidacja programu in vitro
Jedna z pierwszych decyzji po objęciu urzędu Ministra Zdrowia przez Konstantego Radziwiłła, motywowana była względami ideologicznymi, nie medycznymi i naukowymi. Dzięki programowi in vitro urodziło się ponad 6 tys. dzieci. Decyzja o likwidacji programu pozbawiła możliwości posiadania potomstwa przez tysiące par, które zmagają się z problemem niepłodności. Kolejnym krokiem była próba całkowitego ograniczenia procedury in vitro w Polsce. Tylko dzięki protestowi kobiet udało się zatrzymać ten szkodliwy pomysł.
Projekt 75+
Po roku sprawowania władzy przez Prawo i Sprawiedliwość, ich hasło wyborcze dotyczące darmowych leków dla seniorów należy ocenić jako kłamstwo i wprowadzenie ludzi w błąd. Miały być darmowe leki dla osób powyżej 75. roku życia, a jak jest w praktyce? Nie wszystkie leki, nie od wszystkich lekarzy, nie dla wszystkich seniorów i tylko na pojedyncze choroby.
Przetarg na zakup szczepionek przeciw pneumokokom
Przetarg na pilny zakup szczepionek przeciwko pneumokokom prowadzony był pod hasłem zagrożenia epidemiologicznego, dzięki czemu uproszczono procedury ich zakupu, co do których jakości i stosownych certyfikacji wielu fachowców miało wątpliwości. W ten sposób bezdyskusyjnie pożyteczny projekt powszechnych szczepień przeciwko pneumokokom skażono widmem niejasności, dając paliwo przeciwnikom szczepionek.
Nieprzygotowany projekt sieci szpitali i powrotu do budżetowania jednostek
Skrytykowany szeroko i na tyle skutecznie, że wycofano go do przepracowania. Ten powrót do lat PRL jest całkowicie niezrozumiały w nowoczesnym świecie. Z pewnością można stwierdzić, że powrót do systemu budżetowego jest typowym przykładem „lekarstwa gorszego od choroby”, gdyż w swojej istocie cofa nas do lat socjalizmu ze wszystkimi wadami tamtego systemu. Nie można zapominać, że przez 30 lat zmieniła się zarówno epidemiologia chorób (często jest ich więcej), technologia w medycynie (lepsza, ale droższa) jak i oczekiwania chorych, którzy w dobie powszechnego dostępu do „dr. Google” oczekują więcej niż kiedyś. Zacznie się symulowanie napraw, remontów, aby chorych mieć jak najmniej. Jak wiadomo, największe koszty dotyczą pierwszych dni pobytu w szpitalu (operacje, diagnostyka itd.), dlatego dla obniżenia średniego kosztu pobytu pacjenta zacznie się wydłużanie hospitalizacji, co oczywiście odbędzie się kosztem rosnących kolejek oczekujących na świadczenie. Idea zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia, otwarcia rynku ubezpieczeń, zrównania w prawach i obowiązkach podmiotów publicznych i prywatnych, urealnienie wyceny procedur medycznych, promowanie programów profilaktycznych itd. to są kierunki przyszłościowe, które należy dopracowywać.
Sukces
Resort uchronił się przed zalewem niekompetentnych, przysłowiowych „Misiewiczów”. Jednocześnie niezrozumiała dla środowiska jest dymisja dwóch dobrze ocenianych wiceministrów Pinkasa i Warczyńskiego, gdy dużo gorzej oceniani są inni.